24 юни 2009

За девет омачкани лева


Нулевата толерантност към корупцията в България вече e факт. Имаме осъден шофьор, който се опитал да подкупи полицаи с девет лева.

Браво на полицаите в Девня! Браво на Варненския окръжен съд! Поне за момент те са герои и няма да ги питаме дали биха го арестували и осъдили, ако беше предложил по-голяма сума. Това са над 90% процента от коментарите по темата, но ние няма да бъдем цинични и ще ги поздравим, защото доброто трябва да се поощрява.

Мен обаче от вчера ме мъчи една друга мисъл: кое в тази новина ме шокира най-много?

Днес се сетих. Има хора в България в 2009 година, които смятат девет лева за сума, с която могат да подкупят полицай. Ако не сте ме разбрали, да перифразирам – има граждани на Европейския съюз в 2009 година, които смятат че 4,5 евро е сума, с която могат да подкупят полицай. Интересно какво ли представлява за този човек сумата от 38,70 лв.?*




* 19,85 евро е средният почасов доход в Европейския съюз за 2006 година. За същия период в България той е 1,65 евро. Източник: Eurostat

3 коментара:

  1. Според мен духът отдавна е излязъл от бутилката. Дори заплатите в България да станат над средните за Европа, корупцията ще си остане начин на живот за по-голямата част от българите.

    Българинът има подчертан индивидуализъм и склонност за непризнаване на авторитети. Не знам дали това има нещо общо с факта, че през по-голямата част от историята си сме живели под чуждо управление. Нагласата от тип "он че ми каже на мене к'во да правя" е дълбоко вкоренена. От тук и многото "странности" на ежедневието ни. Не виждам и изгледи това да се промени. И едва ли за това са виновни политиците. Те просто са едни от нас. Нека не се чудим, че няма за кого и защо да гласуваме. Е, аз реших този път да гласувам. Само ме плаши мотивацията поради която ще го направя. Вместо "ЗА", ще гласувам "СРЕЩУ".

    ОтговорИзтриване
  2. Абсолютно съм съгласен, че не размерът на заплатите ще ни спаси от корупцията. Това, което ме потресе не е опитът за подкуп (това за съжаление вече на никого не прави впечатление), а сумата. За да я предложи този човек, значи я смята за достатъчна за подкуп на полицай. 9 лева!

    ОтговорИзтриване
  3. По-скоро сумата от 9лв като да е била последната в джоба на пишман подкупвача. Иначе щеше да е, да речем, 10лв. И ето кое е потресаващото в случая - този е склонен да даде последните си пари, но не и да спазва правилата (за движение по пътищата)!

    Както казах, не смятам, че скоро ще се оправим.

    ОтговорИзтриване