22 юли 2009

На Майк Тайсън кочана, на Памела Андерсън зърното

Безумието на отиващото си правителство вече не може да изненада никого, но не можем да не отбележим поредния грандиозно провалил се проект. Ако г-н Станишев не беше в оставка, най-вероятно щеше да каже, че акцията „Българите – на море в България” е успешна, защото много българи са избрали да почиват на море в България. Горчивата истина обаче е, че тази акция си беше обречена още при самото си създаване. Една такава акция е напълно безсмислена, ако не е част от някаква програма за развитие на туризма, а такава програма май няма. Или ако има, е точно толкова качествена, колкото и въпросната акция.

Цялото поведение на Държавната агенция по туризма много напомня жабата, която като видяла, че подковават коня, и тя си вдигнала крака. Много хора, като гледат рекламите на съседни държави по телевизията, се питат дали не може и България да се рекламира по този начин. Тук именно би трябвало да се прояви разликата между лаиците (каквито се предполага, че са масата от населението) и професионалистите (каквито се предполага, че трябва да бъдат в Държавната агенция по туризма). В ДАТ би трябвало да знаят, че, преди да ни поканят, гърците и турците са се погрижили за това да могат да ни посрещнат, а до нашето море нито можеш да стигнеш, нито има какво особено интересно да правиш там. Повечето от забавленията се изчерпват от кръчми през деня и дискотеки през нощта. В кръчмите туристът го дебнат актуалните за сезона стомашни вируси, а в дискотеките – вечно актуалните венерически болести. По пътя, който трябва да замести магистралата, го дебнат корумпирани ченгета, а на летището го дебнат таксита, които возят на цена 8,60 лв. Ако хванеш такова такси от летище Варна за Албена например, ще е доста по-изгодно да се договориш да купиш таксито, вместо да платиш сметката. В багажника няма да има място за куфарите ти, защото вътре се мъдри огромна газова бутилка, но пък за сметка на това климатикът не работи и шофьорът пуши през цялото време. На изненадите, които го чакат горкия турист като стигне до избраната дестинация, няма и да се спирам. Те се простират по цялата скала на гнусотията от мръсотията по улиците до тръбата, от която лайната се изливат направо в морето на няколкостотин метра от плажа.

На фона на всичко това акцията изглежда невероятно глупава. Още повече, че за да стигне до нея, е следван един до болка познат модел: изобщо не ме интересува какво искат клиентите, дай да видим какво иска шефът. Ако в ДАТ бяха прочели собственото си проучване, щеше да им направи впечатление, че „българите дават изключително високи оценки на инфраструктурата и обслужването в чужбина”. Не съм чул още нито един турист да се оплаче от липса на реклама за българското черноморие, но пък се оплакват от всичко друго свързано с него.

Всъщност можем направо да кажем, че проблемът на туризма в България не е липсата на туристи, а обратното – туристи имаше, но като видяха какво получават, скоро няма да се върнат. Затова е безсмислено да се рекламира продукт, който не е готов да посрещне клиентите си. Българският туризъм се зарадва на глобализацията и си представи тълпи от богати западни туристи, който идват в България и започват да харчат пари с пълни шепи. Не си направи обаче една проста сметка – глобалният бизнес означава и глобална конкуренция. Докато българският туристически бизнес гледа на туристите като на разхождащи се портфейли, никога няма да надмине нивото на продавачите на царевица по плажа, които са един от символите на нашето море и чиито реклами стряскат съня на туриста, минал през българското черноморие: „Топла царевица, моля! На Майк Тайсън кочана, на Памела Андерсън зърното. Топла царевица!”

Снимки: e-vestnik.bg

2 коментара:

  1. Услугите в България са на такова ниво по принцип. Това не е проблем само на туризма. Тук клиентът е враг. Манталитетът ни е "Давай парите и си таковай таковата". Но какво да правим? Такива сме си - хубава работа, ама българска.

    ОтговорИзтриване
  2. "Топлите, вкусните, кат'на момите устните!"

    Преди време забелязах, че върху кутията на шоколадовите бомбони "Черноморец" се мъдри снимка с палми и плаж от бял пясък (от корали демек) - май за Малдивските острови става дума, ама те са в Индийския океан, а не до остров Болшевик. Или както се казваше в онзи стар виц : Като си купиш бисквити "Катеричка", катерици ли очакваш да намериш вътре?"

    ОтговорИзтриване