12 август 2009

Администрирай и владей


В учебниците може и да пише пълни простотии, но важно е да е спазена процедурата. Явно това е бил един от принципите, от които се е водила министър Фандъкова, когато е взела решението, да се обърне към ДАНС за „проверка на цялата процедура, свързана с учебниците”. Не е много ясно какво стои зад тази формулировка, но явно изключва съдържанието.

Драмите в областта на образованието са много и един от най-големите проблеми са именно учебниците. Цялата процедура, свързана с тях е несъмнено важна, но честно казано по-важно ми се струва съдържанието им и учебната програма. Предполагам, че по-позитивно настроените ще ме упрекнат в излишна критика и ще ме контрират с тезата, че все от някъде трябва да се започне. За мен обаче всяко начало е послание и не ми харесва посланието на г-жа Фандъкова. Напомня ми на една сцена от филма „Осъденият на смърт идва”, в която точно преди да забият на смъртника иглата, през която ще му влеят отровата, лекарите дезинфекцираха мястото със спирт.

Като не може да прави това, което трябва, човек обикновено прави това, което може. Само че, докато министерството администрира, третокласниците пеят:

Отдолу иде джип “Мицубиши”
със яка броня, с прозорци скришни.
Всички по пътя той изпреваря.
- Но на кого е? Кой ли го кара?
- Вълчо го кара. Свири и гази!
- А във колата коя е тази?
- Лиска е вътре. И много иска
на мис-конкурса да стане миска.
- Давай, Вълчо, и наддавай
златна пара звънка -
мис да стане твойта Лиска,
гиздава и тънка!

(Не, това не е поп-фолк хит а песничка от учебника по Музика за ІІІ клас на издателство „Булвест 2000”.)


Трудно е, човек да излезе от утъпканите пътеки на администрирането и да навлезе в джунглата на българските учебници. Дори и децата го знаят. Пише го в електронния учебен курс за задължителна общообразователна подготовка, разработен по задание на МОН: “Всеки акт, който е изключение спрямо традицията и е нарушение спрямо нейната системност според традиционния човек, е лишен от сакралността и свръхсмисъла, които би й придал митът.” Ако иска обаче да направи нещо за бъдещето на България, на г-жа Фандъкова ще й се наложи да го направи.

5 коментара:

  1. И аз днес цял ден се чудя и се мая какво ще рече това ДАНС да се занимава с процедурата по учебниците???
    За всички, които имаме деца и/или сме свързани с образованието, от 1991 г. е ясно: по всеки предмет всеки учител има възможност да избира измежду няколко учебника.
    Например, когато дъщеря ми беше първолаче през 2001 г., петте учителки, които преподаваха на петте паралелки първолаци в едно и също училище, бяха избрали учебници и учебни тетрадки от пет различни издателства.
    Но в това няма нищо лошо.
    Мизерията и униженията, които преживява българският учител, са потресаващи.
    Единствената педагогическа свобода, която имат нашите учители, е да си изберат един от няколко учебни комплекта. И доколкото съм забелязала, за много от тях решаващ е изборът на тетрадката, а не на учебника - заради задачките, рисунките, упражненията и т.н., които са в учебните тетрадки и които са по-полезни на децата от учебниците.
    Напоследък броят на учебните пособия е понамалял, но пак учителите могат да избират измежду няколко, поне измежду три конкурентни учебника по всеки предмет.
    Всъщност какво иска Фандъкова?
    Министерството или лично тя да наложи монопол на само един учебник по всяка една дисциплина или директорите на училищата да командват, или регионалните инспекторати да заповядват на учителите и така да ги лишат от единствената творческа свобода и възможност за избор, която имат в момента?
    Или всички български учители да бъдат хвърлени "в следствените арести" (както се изразява Яне Янев за престъпниците)и да бъдат подложени на разпити и мъчения заради това, че от правителството на Ф.Димитров насам има конкуренция на учебниците, и един учител е харесвал учебника и тетрадката на едно издателство, а друг - на друго?

    ОтговорИзтриване
  2. Ще напиша още малко по темата.
    Всъщност, ако става дума за процедурата, точно за нея няма никакъв проблем.
    Точно защото по всяка дисциплина има конкуренция между няколко колектива и няколко големи издателства, и защото това беше обсъждано поне сто пъти през последните 15 години в публичното пространство.
    Допреди години беше утвърдено правилото, че учебниците, измежду които могат да избират учителите, могат да бъдат практически безкраен брой.
    И сто учебника да има, да речем, по музика за ІІІ клас, ако всички са одобрени от МОН - учителите могат да си избират измежду стоте.
    Напоследък броят им е ограничен до три, които получават одобрение за отпечатване през есента на новата учебна година, но издателствата могат да си допечатват тираж на учебниците, одобрени от предишни години - щом учителите си ги харесват и работят по тях от години, защо не - и така броят на конкуриращите се учебници по всяка дисциплина пак скача до около десетина.
    ***
    И всички тези учебници и тетрадки са одобрени от комисии от най-малко по 15 души, всеки един от тях е рецензиран от най-малко трима рецензенти и имената им са написани на авантитулната страница под имената на авторите от колектива...
    Кое е тук нередното, което ще разследва родното ФБР ДАНС???
    ***
    А що се отнася до съдържанието, явно учителите на децата ми добре подбират учебниците, с които работят, и не съм попадала в тях на бисери като този, цитиран от Вас.
    Но обемът на материала може да се понамали, наистина.
    В учебника по история на България за VІ клас, например, по който учеше синът ми тази година, имаше неща, които аз съм учила чак за кандидат-студентски изпит - например икономическите теми за броя на фабриките, мините, банките и кредитите, отпуснати на фирмите, за едно или друго десетилетие от първата половина на ХХ век.
    Или пък по математика, пак за VІ клас - Декартовата координатна система преди време я учихме в девети клас, а сега е свалена още в шести...

    ОтговорИзтриване
  3. Благодаря Ви за коментарите. Личи си, че сте запозната с проблемите и имате какво да кажете по въпроса. Иска ми се учителите да имат малко повече свобода в избора на материали, учебни помагала и т.н. Свиването на възможностите и свеждането на материала до един учебнк би било пагубно. Спомням си колко неподготвен се почувствах в първата година в университета, когато открих че по повечето предмети няма един учебник, по който да уча.

    Толкова много може да се направи в образованието и почти нищо от това не зависи от ДАНС.

    ОтговорИзтриване
  4. Не е работа на Фандъкова да се занимава със съдържанието на учебниците. Тя е администратор, съдържанието да остави на експертите.

    Много по-важно е да се мотивират някак учениците да учат, пък било то и с неподходящи учебници. Във време когато всяко второ (поне) дете смята, че пътят към успеха не минава през образованието (знанието), и най-добрите учебници няма да свършат работа.

    .... а ДАНС да си проверява. Сто на сто ще изкопае някоя далавера...ако поиска.

    ОтговорИзтриване
  5. Тя и проверката няма да я прави сама, а ще я даде на експертите от ДАНС.

    ОтговорИзтриване